alexa
World of Tanks
World of Tanks'da Tanklar yedi ayrı ülkenin klasik ve modern araçlarından seçilebilmektedir. Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği, Amerika, Almanya, İngiltere, Çin, Fransız ve Japon tankları arasından arzu ettiği aracı seçen kişi, her aracın farklı özelliklerinden de faydalanma şansı bulacaktır. World of Tanks Altin, satin aldiktan sonra Wargaming sayfasindan bonus kod seçilerek aktif edilebilmektedir.
403
World Of Tanks [WOT] - Oyun Taktikleri
Serhat Ç.
15 Aralık 2014 14:02
SPG - Oyunun Belaları:

Kundağı motorlu top-obüs diyelim. Shift tuşuna basarak geçeceğiniz ana atış modu, oyunun SPG harici araçları için en sinir bozucu yanını oluşturuyor. 
Bu mod sayesinde, bir zeplinden bakarmış gibi, topunuzun menzilinin yettiği her yere mermi yağdırabiliyorsunuz (orbital strike gibi bir şey). 
Dost aracın keşfettiği her araç, 
radyo menziliniz dos araçla haberleşmeye yeterliyse, sizin etkinizde demektir. 
Düşman için tek korunma yolu, ya iyi manevralar yapmak, 
ya da evlerin arkasına siper almak. Ki siper aldığı ev tahtaysa, 
mermi ya da tankların üzerinden geçmesiyle parçalanabiliyor bu evler. 


En iyi SPG... Amerikan tarafını pek bilmiyorum, ama aşırı hızlı giden ve çok sayıda mermi alabilen SPG'ler olduğunu, 
menzil konusunda da fena olmadıklarını söyleyebilirim. 
Esas yorumlarım diğer iki taraf için olacak: 
Alman tarafı, daha Grille'den itibaren top menzili ve manevra kabiliyeti avantajını koyuyor. 
Özellikle Hummel'in menzili ve hareket kabiliyeti, 
Sovyet tarafındaki SU-8'den daha fazla. 
Hatta ateş gücü de, SU-8'den daha iyi; en azından daha kötü değil (bu konuda yamayla değişim geldi sanırım. SU-8 eskiden daha güçlüydü sanki). 
Tankların kritik bölgelerinden vurursanız, 
ikinci topa sahip SU-8 veya Hummel'le tek atışta, eğer motor civarı veya kule üstü-arkası-yanı bölgeden vurursanız JagdPanther, KV-3, SU-152 gibi araçları alabilirsiniz. 
Sovyet tarafının canavarları SU-14(Schoolbus) ve S-51 ise başlı başına bir olay. 
İkinci seviye topları çok yüksek damage veriyor ve top menzilleri de çok yüksek(ancak, son topları dakikada 2 mermi atabiliyor). Bu anlamda, en güçlü SPG'ler Sovyet tarafında. Ancak Almanların Hummel'i de, fena olmayan ateş gücünü iyi menzil, 
iyi mermi doldurma hızı ve yüksek manevra kabiliyetiyle birleştiriyor. 
S-51 için KV üzerinden gitmeniz gerekiyor. 
S-51, SU-14'ten daha az hit point'e sahip olsa da, daha iyi zırha ve daha iyi manevra kabiliyetine-sürate sahip. SU-14 aşırı hantal. Ateş güçleri falansa aynı. 
SPG'ler iyi credit getiriyor. 
O nedenle, paraya sıkışacağınız zamanlar için kenarda ille bir SPG tutun. 



Oyun hakkında genel taktikler: 

- Yeni bir tankı açabilmek için, research tree'de gördüğünüz dizilimi uygulamak yeterlidir. İlle her şeyi research etmek zorunda değilsiniz. 
Öte yandan, bir tankta kullanabileceğiniz bir parça (motor, top vs. Veya tankın bir özelliğin geliştiren modüllerin bazıları), başka bir tankta da kullanılabilir. Geliştirirken bunu da göz önüne alın. 
Oyuna ilk başladığınızda sahip olacağınız Leichttraktor ve MS-1'e fazla takılmayın. Bir an önce daha üst tanklara geçmeye çalışın. 
Ne için ne gerektiğini, tech tree'den görebilirsiniz. 


Muharebede dikkat etmeniz gerekenler: 

-- Düşman tankının üzerine sağ tıklarsanız, auto aim moduna geçersiniz. 
Bu mod, özellikle uzak mesafedeki hareketsiz ve uzak mesafedeki yavaş hareket eden büyük birimlere karşı etkili. 
Uzakta ve yüksek hızda hareket edenlereyse, 0.6 yamasında auto aim iyice rezil edildiğinden ya manuel ateş edin ya da hiç etmeyin; size dikey konumdayken hareket etmelerini bekleyin. 
Yakın mesafede ise, 
(hedef hareketliyse) hem auto aim hedefi yakalama konusunda başarısız olduğundan hem de auto aim genelde güçlü tarete doğru nişan aldığından, pek mantıklı değil. 
Yakın mesafede tankların gidiş yönüne doğru tareti hızlı çevirip, bekleyip uygun anda manuel ateşlemek doğru. 
Tankları nereden vurmanın mantıklı olduğunaysa, aşağıda değineceğim. 
Bunun yanında, tankın bir kısmı veya tamamı bir engelin arkasında olsa dahi, 
aynı aim gene aynı şekilde ortadan nişan alır. 
Bu durumda, manuel'e geçin ve tankın neresine gelince parlak bir şekilde siluetini görüyorsanzı oradan ateş edin. Silueti görmeniz, o noktayla aranızda engel yok demektir. 
Auto aim'le anca aradaki engeli vurursunuz o durumda 

-- Ayrıca, alt tuşuna basılı tutarak dost tankların türünü - HP'sini - oyuncu ismini, düşman tanklarınsa türlerini görebilirsiniz. Bu, hangi türde düşmanın nerede olduğunu bir dağın arkasından bile öğrenmenizi sağlayan çok önemli bir özellik. 
-- Ctrl'ye basılı tutarsanız mouse oku gözükür ve haritada dost tankların dikkatini çekmek için işaretle uyarı yapabilirsiniz. 
-- Mouse sağ tuşa basılı tutarsanız, kamera kontrolüne geçersiniz. Yani taret veya tank sabitken mouse hareketinize göre dönmez, etrafı rahatça gözetleyebilirsiniz. 
-- R ve F tuşlarıyla kademeli hız ayarı yapabilirsiniz. 
Özellikle topun nişan durumunun bozulmaması için düşük hızda hareket etmek önemli, vur-kaç savaşlarında 

Kullanabileceğiniz diğer komutları, oyun içinde F1'e basarak görebilirsiniz. 



--- Tanklarınıza belli özellikleri kalıcı veya geçici geliştiren modüller takabilirsiniz (ana ekranda, mermi türlerinin olduğu yerin sağındaki slotlardan seçebilirsiniz). Fiyatları yüksek ama değebiliyor. Mesela mermi hızını %10, nişan alma hızını %10 ve sabit dururken görülebilirliği %25 azaltan geliştirme, heavy SPG'ler için ideal üçlüdür. (Not: Bunların bazıları, alındıktan sonra satılamaz veya başka tanka takılamaz. Sadece yok edilebilir). 
Geçici geliştirmeler de önemli. Mesela hasar görmüş bir parçanızı 2 dk boyunca veya tüm muharebe boyunca eski haline döndüren modül çok önemli. Onlar olmadan savaşa çıkmayın derim.


--- Belli haritalarda kritik yolları bloklamak: 
Oyunun gidişatına göre çok önemli. Özellikle şu üç tane köprünün olduğu karlı haritada kesinlikle. Tankı orada bırakırsanız, patlatılsa bile, oradan kaldırılamıyor, kimse geçemiyor. 

--- Base'yi ele geçirirken hasar görürseniz:
Veya ele geçirene hasar verirseniz, hasar verme yüzdesiyle orantılı olarak, ele geçirme yüzdesi düşer. Bu çok önemlidir; sefil bir durumda olsanız bile ele geçirilmekte olan üssünüze gidip hasar vermeye çalışın. Bu sayede takımı kurtarabilirsiniz. 


-- Base'i ele geçirmek yerine tüm tankları yok ederek oyunu kazanırsanız, daha çok exp almanız olası. O yüzden, takımınızın ezeceği belliyken base'i ele geçirmek gibi bir eşeklik yapmayın. 
Öte yandan, base'in ele geçirilmesinde payınız olursa veya base'nizi ele geçirenlere hasar verirseniz, bu istatistikinize işlenir ve sanırım alacağınız exp'i etkiler. 

--- Bir light tankı patlatmak yerine güçlü bir heavy'ye hasar vermek, daha çok exp-para getirebilir. 


--- HE mermilerin altta bahsedeceğim avantajı nedeniyle: 
Hetzer, Panzer 3, Panzer 4 tarzı düşük düzey tanklarla düşük zırh delme ama yüksek damage verme kabiliyetine sahip StuH42 tarzı toplar alıp onlarla HE kullanmak mantıklı olabilir. Yalnız bu topların isabet başarısı tanksavar toplardan daha düşüktür ve mermi doluş süreleri de uzundur. 

--- Toplarınızın isabet başarısı: 
Zemine göre değişebilir. Özellikle yamuk zemindeyseniz, isabet etkilenebilir. 
Bunun yanında, aynı topun isabet başarısı ve mermi doldurma süresi, tanka, seçeceğiniz tarete, mürettebata ve aldığınız kitlere göre değişebilmekte. 


--- Oyunda achievement sistemi vardır:
Mesela çok sayıda mermi yerseniz "steel wall" alırsınız. Bu tür şeyler kazanacağınız exp'i arttırıyordu diye hatırlıyorum. 


--- Radyo menzili oldukça önemli:
Buradaki daire şeklinde iletişim menzilinizi düşünün. Yazan değer de dairenin yarıçapı oluyor. Dost tankın dairesiyle sizin daire kesişirse, dostunuzu ve onun o an görmekte olduğu düşmanları mini haritada görürsünüz. 


--- Sahip olduğunuz tüm tankları ve bileşenleri satabilirsiniz: 
Buna bir tank için aldığınız ama artık kullanmadığınız motor, top, mermi falan da dahil. Depot kısmındaki listede hepsi var. 


--- SPG iseniz: 
Önceliğiniz düşman SPG'lerini avlamak olsun. Özellikle de, karşıda menzili sizi uzaktan vurmaya yetecek SPG'ler varsa. Bunun için, ille keşfedilmeleri gerekmez. SPG'lerin genelde pustukları yerlere kamerayla(shif'tle geçeceğiniz mod) bakın; SPG'yi görmeseniz de ateşledikleri merminin izini görürsünüz. Bu şekilde, mermi izinin başladığı yere ateş ederek görmeden indirmek kolaydır. Tabii bu taktiği SPG dışındaki araçlara karşı da kullanabilirsiniz ama SPG'ler HE ve büyük çaplı mermi kullandığı için mermi izleri büyük oluyor. 


Bu taktik nedeniyle: 
SPG'yken her ateş edişinizden sonra hareket etmeye bakın. Başka SPG'lere yem olmak an meselesi olur yoksa.

--- Bir aracı kendi görüş mesafenizle: 
Ortam şartları gereği göremeseniz bile, başka araçlar düşman aracını keşfettiğinde, görüş menziliniz yetiyorsa görebilirsiniz. Böylece o aracı rahatça uzaklardan vurursunuz, o ne olduğunu anlamadan. Görüş mesafenizi sabitken %25, her türlü durumda %10 arttıran iki modül vardır. Bunlar özellikle tank destroyer'ler için oldukça önemli. 

--- Kamuflaj, diğer çok önemli etken: 
Savaş alanında göreceğiniz çalılıklar, görülebilirliğinizi oldukça zorlaştırır. Mümkün olduğunca onların içinde ve hareketsiz kalın. Böylece, yaklaşan düşman sizi henüz görememişken siz ona mermi yağdırıyor olabilirsiniz. 
Görülebilirliğinizi sabitken %25 azaltan modül, özellikle TD ve SPG'ler için çok önemli. Kesinlikle kullanın. 

--- Çatışmada tankların nerelerine ateş edilmeli:
Bu özellikle yakın çatışmada bayağı önemli. 
Tankların genelde, taret zırhları, gövde zırhından daha güçlü olur. O nedenle, gövdeye nişan almak mantıklı olabilir. 
Eğer zırhını hiçbir yerden delemeyeceğiniz veya az hasar verebileceğiniz bir rakipse, paletlerine ateş edin(paletlerin üst kısmına doğru, özellikle. HP düşürme şansınız artar çünkü). Böylece bir süre hareketsiz kalacaktır(tabii elinde kit varsa hemen onarabilir de) ve düzeldiğinde de hareket kabiliyeti(dönme kabiliyeti) düşecektir. Tareti olmayan TD ve SPG'lere karşı bu taktik çok faydalı olur. 
Aynı şekilde, tanka toslayarak hareket etmesini önlemek de mantıklı olur. Hem çarpma etkisiyle hasar da verirsiniz, hatta paletleri de uçabilir. 
Bir diğer kritik yer, taretle gövdenin birleştiği yer. Buraya ateş edince, taretin bir süre hareketsiz kalması sağlanabilir. Bu olunca toplarının hareket açısı 0'a düşüyor, TD ve SPG'lerden bile beter oluyorlar 
Motor, ammo rack, yakıt tankı gibi yerler veya kritik mürettebatın bulunduğu yerler de çok önemli ama denk getirmek zor. 
Eğer ammo rack'i patlatırsanız en baba tankları bile bir kerede alırsınız. Ama çoğu zaman anca hasar verirsiniz ve bu da rakibin mermi doldurma hızının düşmesi demek (elinde modül varsa 2 dk'lığına veya süresiz onarabilir). 
Özellikle yakıt tankı vurulunca yangın çıkabiliyor ve bazen bu yangın durdurulamıyor, her yere yayılıyor ve göz göre göre HP'nizin 0'a inmesini izliyorsunuz :d 
Ammo rack ve yakıt tankını %50 sağlamlaştıran modüller mantıklı olabilir. Özellikle IS-7 tarzı bir aracınız varsa. 


Tankların genelde en zayıf kısımları:
Paletleriyle gövdeleri arasındaki kısımdır. Bunun yanında, ön zırhlarında, gövdenin alt kısmı genelde en zayıf kısımdır. Mesela bir Tiger 2 ya da JagdTiger'le önden karşılaştığınızda, üst taraftan delmeniz zorsa, ön gövdenin alt kısmına ya da paletlerin üstüne vurun. Palet - gövde arasından vurursanız, tankı hem hareketsiz kılabilir hem de tanka ciddi hasar verirsiniz. Direk paletleri vurursanız, çoğu zaman tanka hasar vermeden sadece hareketsiz kılarsınız. 
Bir JagdTiger'in kule ön zırhı az eğimli 250 mm, gövde ön üst zırhı daha çok eğimli 150 mm, gövde ön alt zırhı daha çok(kuleye göre) eğimli 100 mm'dir(eğim değerlerini ekleyeceğim). Oyunda da muhtemelen böyle ve oynarken bunu aklınızdan çıkarmayın. 



Mermi türleri ve zırh hakkında bilgi: 
Mermiler için iki ana değer var: Zırh delme kabiliyeti ve damage değeri. Ayrıca, alan etkisi değeri de özellikle SPG'ler için önemli. 
Zırhlarda ise iki önemli olay var: Zırh kalınlığı ve zırh eğimi 
(başka deyişle, zırha hangi açıyla ateş ettiğiniz). 


Mermi türleri, zırh delici (armour-piercing), "Composite rigid" zırh delici, HE (high-explosive), HEAT (high-explosive anti-tank) olmak üzere dört adet. Tabii birçok topun mermi modelleri ve fiyatları ayrı ayrı. 
Zırh delici mermiler, tamamen zırhı delip delememesine bağlı olarak tanka hasar verir veya vermez. Bu noktada, karşıdaki rakibin zırh kalınlığı dışında dikkat edilmesi gereken iki şey: zırh eğimi ve tankın köşe bölgelerine ateş etmemek. 
Zırh eğimi ne kadar çoksa, yani ne kadar düşük açıyla ateş ederseniz, hem o zırhın pratikteki kalınlığı artmış olur, hem de eğim sayesinde sektirme olasılığı artar. O nedenle, 120mm delen topunuzla atıyorum 80mm'lik zırha bir şey yapamadığınız çok olacak. 
Köşe-kenar bölgelerine ateş etmeme olayıysa, hem pratikteki zırh kalınlığı katlanacağından, hem de zırhı delseniz bile arkasında tankla ilgili bir şey olmayabileceğinden, dikkat edilmesi gereken bişey. 

Bunun yanında, mermilerin damage değerleri, zırhı delseniz bile tam etkili olmayabilir. Biraz da şansa bakan bir şey bu. 


Mermiler hakkında, önemli: 
Düşük zırh delme değerleri nedeniyle gereksizmiş gibi duran HE mermilerin güzel bir olayı, merminin zırh delme değeri yetmese bile, rakibe hasar verebiliyor olmanız(AP mermide ise ille zırh delme değeri yetmeli). Tabii ki HE merminin de damage değerini tam verebilmek için değerin yeteceği zırhlara vurmak gerekli, ama öbür türlü de fena vurmuyor. Bu özellikle düşük düzey tanklar için önemli. Mesela Hetzer gibi bir TD'ye tanksavar top yerine StuH42 gibi bir top takmak mantıklı olur. Böylece yüksek düzey tanklara da en azından hasar verirsiniz. 


Unutmadan, mermilerin sayısını elle kendiniz de belirleyebilirsiniz, auto-resupply yerine. Ana ekranda, merminin üzerine tıklamak yeterli. 

Tankın hızlanma değerleri ve süspansiyon sistemi hakkında: 
Tankınızın max hızı zaten yazar. Hızlanma başarısını ise, tankın ağırlığı ve motor gücü belirler. Tankın kendi çevresinde dönme başarısı ve giderken döndüğünüzde ne kadar hız kaybedeceğiniyse, motor ve süspansiyon belirler. 
Süspansiyon, tankın ne kadar ağırlık kaldırabileceğini de belirler. Tankınızın default ağırlığı ve süspansiyon sisteminin kapasitesi zaten yazar. Ona göre hesaplayıp, ağırlığı arttıracak bileşeni almadan önce süspansiyonu geliştirmeye gerek olup olmadığına bakarsınız. 
Süspansiyon kapasitesini arttıran özel modül de vardır; ama pahalıdır ve sadece taşıma kapasitesini arttırır; manevra kabiliyetini en azından doğrudan etkilemez. 



FOTOĞRAFLAR





























Murat Kaan Y.
16 Aralık 2014 17:58
Teşekkürler faydalı oldu hem mobilden hem masaüstünden oynuyorum taktikleri deniyeceğim
Sergen B.
8 Mart 2015 15:08
Nasıl Yani Mobilden Oynanıyormu Oyun ?
İsimsiz Üye
3 Kasım 2016 21:46

Teşekkürler çok uzun zaman ayırmışsın senin sayende bilgi sahibi oldum.Zenginimm